vrouwen

women-in-technology-face-uphill-battle-pop_8545

Vrouwen en ICT was het topic van een event dat ik enige tijd geleden bijwoonde.

Het had een leuke boeiende avond moeten zijn en dat was het waarschijnlijk ook voor de meeste aanwezigen daar maar niet voor mij. Ik ergerde me namelijk.

Ik denk altijd dat er op zo’n gespreksavonden toch eens iemand met een pasklaar antwoord gaat komen op mijn prangende vragen zoals: hoe krijgen we nu meer vrouwen in ICT, waar starten we, hoe krijgen we ze geïnteresseerd.

Ik wil niet te denigrerend doen over de gesprekspartners van de avond en de eerste spreker lostte wel een deel van de verwachtingen in maar maakt de kapitale fout van te doen alsof vrouwen het maar aan zichzelf te danken hebben dat ze niet in ICT geïnteresseerd zijn want het is overal en als je maar je best doet dan geraak je overal, kijk maar naar mij.

De tweede was een part erger, een langharige langpootmug die duidelijk net was gaan shoppen (zei ik venijnig omdat ik in 3 jaar nog geen een keer op mijn gemak is zelf ben kunnen gaan winkelen en ondertussen het gevoel heb dat “fashion” niet meer in mijn kast hangt) die wat stond te verkondigen dat flexibel werken de oplossing was want dan kon ze gaan sporten wanneer ze wou. Een beetje realiteitszin had leuk geweest.

Ik zweer u, ik beet er bijna mijn tong af. Was me dat daar een lesje, dus ik moet maar mijn best doen en dan kom ik er wel, flexibel werken dat is om te kunnen sporten en dat ik niet geïnteresseerd ben in ICT dat is maar mijn eigen schuld.

Dus ik na afloop van de gesprekken naar de eerste dame.

Dat ik het niet eerlijk vond dat ze zo deed alsof het allemaal van zelf gaat. Want met twee kleine kindjes thuis heb ik tegenwoordig het gevoel dat ik alleen maar werk en snottebellen veeg. Als ik wil sporten of afspreken met vriendinnen of naar een event gaan als dit ik hemel en aarde in agenda’s moet bewegen.
Ik kreeg gelijk, ik stond paf. Maar ze praatte er niet graag over. Ze voelde zich nog te schuldig over “die” periode. De periode van de kleine kindjes, en daarna van de puberende kinderen. Als je er niet bent als mama en het moet overlaten aan babysitters en nanny’s. Ze kon het nog niet zeggen. Maar wel tegen mij, one to one. (vandaar dat ik haar privacy respecteer en haar naam niet noem)

Maar daar stond ik dus. Compleet perplex en out of my mind kwaad. Want dat is nu net het hele punt. NIEMAND zegt de waarheid. Niemand zegt eerlijk dat het gewoon verschrikkelijk moeilijk is om een fulltime job te combineren met een huishouden. Het schuldgevoel dat vele ouders hebben omdat ze niet anders kunnen dan kinderen van 7h ’s ochtends tot 18h ’s avonds in opvang te steken is verschrikkelijk. Zelfs een part-time job is moeilijk, ik ken vrouwen die een part-time doen om op hun part-time dag werk in te halen van de andere dagen maar dan moeten ze zich niet schuldig voelen als ze hun kindjes eens op tijd van school halen!!!

Is dat de wereld waarin we willen leven. Is dat het soort feminisme dat we willen.

Het glazen plafond dat is, hoe erg het ook klinkt, het wonder dat de natuur ons heeft gegeven, de kracht om kinderen te krijgen. En wanneer maak je carriere. In je 30’s. en wanneer heb je kinderen. Voila.
En ja, er zijn bedrijven waar ze daar rekening mee proberen houden, maar niet alle bedrijven willen of zelfs kunnen dat.
Dus als we het debat over vrouwen in topfuncties, flexibel werken, ICT-jobs etc eerlijk willen voeren, dan moeten we beginnen eerlijk zijn.

Zoals een kennis laatst in de Colruyt nog naar me riep, “Hey Dewi, feminisme dat verdwijnt met de eerste kakpamper van je baby”, ik wist niet of ik moest lachen of huilen maar ze had gelijk, terwijl ze net als ik zich een weg baande met haar twee koters naar de pamper afdeling.
En toen ik ons zo zag besefte ik dat, ondanks onze beste wil, goede opleiding en uitdagende job, op het einde van de dag het liefst bij onze kindjes zijn. En dat houdt veel vrouwen van die topfunctie weg.

Ik ben nog niet rond in de gedachtengang, het is nog aan het groeien. Ik kom er zeker nog op terug.

Geef een reactie

