Geluk

tumblr_lzvrf9Afz01r8f55ho1_500

Geluk, het is iets ontastbaar.
Gelukkig zijn moeilijk te bereiken als je je niet kan neerleggen bij wat het is dat je gelukkig maakt.

Ik heb lang gevochten tegen mijn eigen geluk. Ik dacht dat ik maar gelukkig ging zijn wanneer ik geslaagd zou zijn in het leven. I needed to have it all. De diploma’s, de man het huis en kinderen, de carrière, de verre reizen, de coole hobby’s…. Alles, niet maar een stukje. En jaloers dat ik was (en soms nog steeds ben) als anderen het allemaal lijken te hebben.
Het heeft me lang ongelukkig gemaakt. Ik vond het opgeven van een van de doelstellingen een falen van mezelf. Gewoon hier en nu was niet voldoende. Ik keek alleen maar vooruit.

Na de geboorte van Mauro doemde het donkere spook van de post natale depressie weer op. Omdat ik nu de symptomen herkende wist ik wat me te doen stond. Op aanraden van de huisarts ging ik met een psychologe praten. Een speciale madam met rood geverfde haren, omringd door patchoeli geuren in een klein kabouterhuisje. De omgeving zo atypisch dat het je helemaal deed vrij voelen. Vrij om te praten.

Een van de tips was dat ik dringend terug moest gaan sporten. Tot de geboorte van Daan had ik altijd intensief gesport en plots 3 jaar niets meer.
Schoorvoetend, onder impuls van vele (blog)vriendinnen en nichtjes, trok ik mijn loopschoenen terug aan en startte terug met lopen. Na ongeveer 4 maanden staat de teller al op 180km dus dat kan tellen.

En met het praten en het lopen gebeurde er iets merkwaardigs. Het is alsof mijn hoofd, maar vooral mijn hart helemaal opklaarde. Plots besefte ik dat de enige die in mijn weg stond om echt gelukkig te zijn ikzelf was. Dat gewoon gelukkig zijn met je gezin, de liefde van je gezin en het gewoon zijn heel oké is.

Een zalig gevoel.

Een gedachte over “Geluk

  1. ik ken het gevoel, ik heb er ook last van om alles te willen. En dan frustratie dat het allemaal niet te combineren valt, of dat je gewoon geen energie hebt voor dat alles.

Geef een reactie

