borstvoeding

Ga ik hier een potje zagen zekers! Na al dat geklaag de eerste keer dat BV geven niet lukte, ga ik nu een potje klagen dat het wel lukt.

Voordelen:
1. ge hebt altijd en overal eten bij
2. het is ongelooflijk zalig om uw klein kindje zo snel te kunnen sussen, tet in de mond en gedaan gehuil
3. geen flesjes, geen spenen, geen nutrilon, geen flessenwater, geen hysterisch gehuil omdat je nog 30 sec moet wachten tot het flesje warm is.
4. ’t is ongelooooooflijk goed voor uwen baby

maar dan de nadelen, dat waar me dunkt, niemand het over heeft…
1. lekken, ik smos en lek dat het geen naam heeft en we zijn ondertussen al 4 weken ver. Als Mauro durft wat later zijn met zijn eetwens dan vullen mijn borsten zich als kalabassen en als hij dan een teug neemt dan spuit die melk eruit, verslikt hij zich, laat los en ondertussen blijft die melk stromen gelijk de watervallen van Coo
2. pijnlijke/geblokeerde melkkanalen door niet goed drinken van de baby of zoals ik, het dragen van een BV-BH met beugel. 1 dag heb ik heb gedragen en het was prijs. Een pijnlijke rode plek die je dan moet laten leegdrinken (WHAAAT! ) Dat doet dus zeer he.
3. geen aangepaste kledij… thuis kan ik nog een topje helemaal naar omhoog trekken maar “en plain public” is dat er misschien wat over. Ik heb twee hemdjes om over die topjes te doen en 1 echt borstvoedingsshirt. Ik heb nu nog twee t-shirts bij besteld en nog een extra BV-BH ZONDER beugel bij boob’snburbs maar dan nog. Ik heb nu bijna mijn figuur terug, ik wil mijn geld uitgeven aan leuke winterkledij en niet aan BV-tshirts…
4. eenzaam, ’s nachts. Want er is er maar één die eten kan geven, moi. en ’s nachts valt dat al ne keer zwaar. Bij Daan wisselden we al eens af.
5. pijnlijke tepels… en ik ben dan nog van de gelukkige soort die geen kloven of zo heeft. Maar gewoon op het einde van de dag en ’s nachts, na soms een hele dag “op verzoek” voeden, I just want my boobs back! Die eerste teugen kunnen dan zo venijnig zijn en de andere tepel doet dan gewoon mee (toeschietreflex) grrr.
6. ge moogt nog steeds niet drinken!

Aan opgeven denken we helemaal nog niet, aan hier en daar een flesje afkolven al wel.
’t is dat hij zo enorm groeit en vooruit gaat en het wel geweldig is dat je altijd kan sussen. Een hikje, een protje, een kakje dat scheef zit, hup wat melk erin en we zijn ervan verlost.
Maar toch, die ellendige miscommunicatie over het wel en wee van BV geven is godgeklaagd. Bij deze hebt u ook eens een andere kijk op de zaak.

5 gedachtes over “borstvoeding

  1. Hey Silmarven,
    Ik lees je blog al een tijdje, maar ben niet zo’n reageerder. Nu wel omdat dit een zeer herkenbaar verhaal is. Ik had ook soms dezelfde bedenkingen in mijn borstvoedingsperiode. Bleek dat ik last had van overproductie (altijd volle borsten, heel sterke toeschietreflex, enz…). Heb veel gehad aan het ‘blokvoeden’ om de overproductie een halt toe te roepen. Hier vind je er een artikel over: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/veelmelk.html

    Misschien helpt het, misschien ook niet. Weet dat je altijd terecht kan bij verschillende borstvoedingsorganisaties. Zij geven info op maat en de nodige steun, moest je die nodig hebben.

    Groetjes,
    Girl on the Moon

  2. Je moet die dingen echt bespreken! Ik heb bij Thijs ook een periode ‘melk te veel’ gehad en moest ik hem laten drinken terwijl ik op m’n rug lag en hij erbovenop. Geen idee meer wat de logica erachter was, maar het hielp wel. Die toeschietreflex, dat mindert hoor. Net als het lekken. Eens je de 6 weken voorbij bent (groeispurt!) regelt dat zich allemaal veel meer. En wat de kleding betreft: oefening baart kunst! Ik vond golfkes (vestjes) heel handig omdat je die toe kunt trekken terwijl je daaronder met je t-shirt omhoog zit. Een sjaal kan in ’t openbaar ook veel doen. En ’t ’s nachts voeden: kan je hem niet bij je pakken en op je zij voeden? Zo deed ik dat en vaak viel ik terug in slaap om de volgende voeding wakker te worden met de zoon nog naast mij. Veel vrouwen laten ’t kindje door papa uit bed halen en bij hen brengen, zo kunnen zij blijven liggen. Een optie om te bespreken? 😉 Maar goed dat je ook de voordelen inziet. Nog één erbij: je hebt je figuur sneller terug! Succes nog x

  3. Oh zo herkenbaar 🙂

    Ik had ook overproduktie, vooral bij Marie. De melk kwam zo snel dat ze zich elke keer enorm verslikte. Ik liet de eerste melk dan ook steeds ‘weglopen’ in een tetradoek tot de stroom iets zachter kwam en ze zich niet of minder verslikte. Wat Marie uiteraard niet apprecieerde: honger en moeten wachten is niet leuk.

    Bij harde plekken: onder de douche de melk eruit masseren. Zorgen dat je geen toeschietreflex krijgt anders wordt de produktie weer gestimuleerd maar gewoon handmatig de druk en de harde plakken wegkolven…

    Een truukje tegen het lekken, vooral bij de toeschietreflex waarbij ook de andere borst begint te ‘spuiten’ (inderdaad vréselijk ambetant!): de tepel (van de niet voedende borst uiteraard) induwen met vinger of duim van je vrije hand zolang je de toeschietreflex voelt! Het werkt écht! In publiek is het een beetje zoeken om dat wat subtiel te doen: duim tegen tepel duwen en hand er zo wat proberen voor houden en doen alsof je je truitje vasthoudt ofzo… 🙂

    Kwa kledij: ik droeg vaak een topje met spaghettibandjes met daarover een t-shirt. Als ik moest voeden trok ik dat topje naar beneden (geen te smal topje nemen dus en ook eentje waarvan het niet zo erg is dat het wat uitgerokken is), t-shirt naar boven waardoor mijn buik bedekt bleef door het topje en ik met t-shirt mijn borsten wat kon bedekken. Vind ik persoonlijk veel praktischer dan bloesjes of giletjes. Ik voelde me altijd keibloot met een bloesje…

    Voor mij het grootste nadeel aan borstvoeding: tepelkloven. Ik had er elke keer wel veel last van en echt, die pijn vergeet ik nooit meer. De eerste 30 seconden dat mijn dochters begonnen te drinken brak het zweet mij letterlijk uit, verkrampte gans mijn lichaam en moest ik mijn best doen om niet te schreeuwen van de pijn of om mijn baby niet plat te knijpen van de pijn. Na 10 dagen was dat gelukkig over…

  4. @An, hij slaapt bij ons in bed, maar hij hapt en drinkt beter als ik rechtzit ipv op mijn zij lig. Ik val ook wel terug in een dronken slaap maar dan word ik telkens zo “voos” wakker.
    @tamara, ik heb geen tepelkloven maar heb net hetzelfde, de eerste paar teugen krullen mijn tenen zo hard en bijt ik op mijn tanden daarna is dat over (gelukkig) . Die truc met dat topje onder een t-shirt heb ik al geprobeerd maar dan zweet ik mij te pletter… Dat van dat laten weglopen van melk ga ik zeker proberen want ik merk dat hij veel rustiger drinkt als mijn borsten al wat leger zijn.

Geef een reactie

