Bouw

Prutsers! Knoeiers zijn het!

Mijn man en ik hebben allebei, los van elkaar, op 24 jarige leeftijd een grote renovatie gedaan. Daar er geen geld was voor dure aannemers en architecten beperkte destijds de taak van de architect zich tot het tekenen van het plan en indienen van de bouwvergunning. Aannemers kwamen bij de renovatie slechts sporadisch over de vloer. Vooral voor die werken waar je algemene kennis net te kort schoot (ramen, spuiten van Pur, plakkerij) Voor de rest deden we beroep op het collectieve geheugen van onze vaders en moeders, grootouders, nonkels, tantes en hier en daar een vriend die in den bouw zat. En met veel bloed, zweet en tranen renoveerden we beiden op een redelijke termijn twee mooie woningen waar geen noemenswaardige fouten in zijn gemaakt. Integendeel. Onze daken lagen recht, onze goten hingen recht, onze vloer lag pas.

Maar er zat veel bloed, zweet en tranen in. En dat wouden we deze keer niet. Met Daan en een kindje onderweg ging dat ook wat moeilijk zijn. En het was een nieuwbouw. En met al die nieuwe richtlijnen over ventilatie en isolatie en EPB en veiligheidscoördinatie leek het ons aangewezen een architect onder de arm te nemen en een algemeen aannemer voor tenminste de ruwbouw.

Wekelijks is er werfvergadering. WEKELIJKS worden ALLE details besproken en toch… toch slagen een handvol volwassen mannen er NIET in om onze bouw enigszins ordentelijk te laten verlopen.
Een bloemlezing uit de laatste fratsen:
1. er staat een paal in onze living die geen enkel nut heeft. GEEN ENKEL NUT. Een stalen gedrocht dat GEEN nut heeft. Ze gaan hem omzagen. Was blijkbaar uit esthetisch oogpunt gedaan. Huh, wij waren ervan uitgegaan dat die diende voor steun ed. Niet dus.
2. de regenpijpen moesten worden gepatineerd en blind worden bevestigd. Speciale uitsparingen zijn daarvoor voorzien in de gevel. Blijkt dat ze zinken goten hebben geplaatst en deze hebben bevestigd met beugels die ze IN de muren van de BUREN hebben geboord! Die mensen kwamen half onnozel toen ze ons zagen en wij ook. Moeten ze dus oplossen en vervangen etc.
3. onze dakdoorvoeren hebben ze al twee keer verplaatst, en het is nog steeds niet juist… Ondanks de herhaaldelijke tekeningen van onze architect
4. het dak vliegt, het is te strak gelegd. moeten ze volledig opnieuw doen
5. Er zitten kleurschakeringen in de pannen, sommigen zijn grijs, sommige zwart. Volgens Koramic is dat normaal… Grijs en zwart hé
6. ze hebben de aansluiting met de buren in lood gedaan en dan gebroddeld waardoor het nieuwe dak van onze buren een zooitje lijkt (een goede buur beter dan een verre vriend, we zijn niet goed bezig)
7. onze ramen hebben we in februari besteld bij een ramenmaker die op VOORHAND zijn profielen besteld en deze zelf assembleert. Er zijn een paar wijzigingen gebeurd maar die zijn ondertussen al meer dan 6 weken geleden gefinaliseerd, meerkosten bevestigd. Soit, men ging normaal volgende week maandag starten met de plaatsing. Ware het niet dat de mens die bij ons alles is komen opmeten, pas vorige week onze meerwerken tegoed heeft uitgeteld en pas dan de extra profielen heeft besteld met als gevolg dat de ramen ten vroegste de tweede week na het bouwverlof kunnen worden geplaatst. Wat concreet wil zeggen dat de plakker, de pur, de chapper, de vloerverwarming, … allemaal met 6 weken opschuiven. Yeah!

deze lijst is niet limitatief maar ik ga u niet langer vervelen.
Als we dit ooit nog eens doen, dan kopen we gewoon een kant en klaar huis. Dat enkel nog geverfd moet worden. Of casco, dan kan ik nog een paar dingen zelf kiezen.

Dit kost ons dan misschien geen bloed en zweet maar wel veel tranen en geld. En dat is even erg.

Ik moet mij dus nu mentaal beginnen voorbereiden op een verhuis ten vroegste begin november wat wil zeggen, nog minstens 2 maanden in ons kleine huisje met 2 kinders en 2 volwassenen. En ik keek zo uit naar mijn nieuwe slaapkamer, ver weg van baby gehuil 🙂

 

2 gedachtes over “Bouw

  1. mijn vader is architekt, ik heb mijn portie bouw zien passeren. Maar mag ik eens vragen? Al die foute dingen, wat doet de architekt eraan? Waar is hij wanneer dat allemaal gebeurt? Ik herinner me dat mijn vader op sommige werven tijdens bepaalde fasen bijna dagelijks langskwam om fouten uit te vlooien en tijdig te kunnen recht trekken. Dat maakte deel uit van zijn service naar de klanten toe…
    Ik begrijp maar al te goed wat jullie meemaken. Sterkte nog, een bouw is miserie, jammer genoeg, maar gelukkig heb je er wanneer het allemaal voorbij is wel veel voldoening van! (en wij verbouwen volgend jaar, ajaj!)

  2. Het vreemde is dat dit allemaal gedocumenteerd is. Al die fouten zijn gewoon de aannemer die de werfverslagen niet goed leest, of verkeerd doorgeeft. De architect zit achter de aannemer maar misschien zou hij inderdaad nog wat nauwer moeten toezien op de werken.
    Ik begrijp gewoon niet dat de aannemer dit niet van in het begin juist doet, dat is toch minder werk voor hem..

Geef een reactie

