één

Naast mijn grote drie is er hier ook de grote 1 gevierd op 24 juni ll.
Wat voor mij dan ook wou zeggen, 1 jaar mama.
En nu de grote lijst met mama-ervaringen na 1 jaar:

1. dat tegen dat je weet dat het tanden zijn, het eigenlijk al te laat is en je al twee weken niet meer hebt geslapen
2. hoestsiroop gemaakt is door mannen zonder kinderen die niet weten wat voor een merde dat is om toe te dienen
3. dat principes snel overboord worden gegooid (een chipske eten, een frietje steken, fristi drinken, bumba, it all happened before age one en nochtans door ons afgezworen…)
4. dat op je strepen staan tov derden over Daan (vooral tegenover grootouders) niet altijd makkelijk is
5. dat geen enkel kind hetzelfde is
6. dat ik heb moeten leren mama worden
7. dat ik Daan nog altijd niet helemaal ken en dat dat iets is waar ik me zal moeten bij neerleggen
8. dat kinderen hebben je veel doet relativeren
9. dat ik werk belangrijk vind maar niet meer het belangrijkste
10. dat ik in de eerste plaats Daans mama ben en dan al de rest
11. dat ik het gezelschap van moeders veel meer op prijs stel
12. dat ik nog een grotere hekel heb gekregen aan seksitische mannen
13. dat zelfs na een jaar mijn hart nog elke dag bloed als ik mijn kleine man moet achterlaten
14. dat ik denk nooit nog iemand zo graag te zien
15. dat je geen kinderen moet nemen om je relatie te versterken, maar dat je een sterke relatie moet hebben om een kind te overleven
16. dat nachten lang kunnen zijn (heel lang)
17. dat mijn limiet 2 weken onderbroken nachten is, daarna is het vat af en kan ik niets meer, dan lukt zelfs automatische piloot niet meer
18. dat ik nog minder begrijp dat mensen kinderen iets kunnen aandoen, maar dat ik langs de andere kant die radeloze moeders wel begin te begrijpen (na twee weken amper slapen ben je tot vanalles in staat)
19. dat er geen regels zijn in het opvoeden van je kind, enkel adviezen en daarmee moet je doen wat je zelf wilt
20. dat ik blij ben dat ik zo lang heb gewacht, maar dat ik ook blij ben dat ik niet langer heb gewacht.

en wat van mijn lieve schat?
wel
1. hij stapt
2. zegt “mamamamama” = mama, “babababa” = papa, “ba” = bal, “eh” = bloem, eten, pap, speelgoed, kijk, …
3. gaat heel graag in bad en in de douche
4. heeft een voorliefde voor grond en zand
5. lust graag bloemen, papaver in het bijzonder :-/
6. knuffelt mama bijna dood soms
7. kent heel goed oma en mammie en ook opa en nonkel luc
8. vindt baarden en snorren bij mannen fascinerend
9. vind van die bruine plekjes op je lichaam geweldig om in te pitsen
10. mama’s en papa’s navel vindt hij ook geweldig
11. ontwikkelt een interesse voor mijn borsten en wil er nu aan sabelen (1 jaar te laat naar mijn goesting)
12. gaat nu graag wandelen
13. houdt van schommelen (jammer genoeg zijn die huisjes met schommel en afrijzer pokkeduur)
14. slaapt graag op een kussen of donsdeken maar er niet onder
15. slaapt nog steeds niet graag
16. kamt zelf zijn haar
17. vindt het super als mama op zijn buik “scheten” laat
18. vindt pampers aandoen maar niets
19. kijkt graag toe als ik kook
20. frult aan zijn oren als hij pap krijgt en moe is en dat is kei schattig

2 gedachtes over “één

Geef een reactie

