realiteitszin

Kijk se, van zo’n artikel krijg ik het dus op mijn heupen. En ik ben uitgerust met nogal vrouwelijke vormen dus qua heupen kan dat tellen…
U moet weten dat ik Fientje Moerman van nabij heb gekend, zeker niet amicaal (daar is ze niet toe in staat) maar ik heb haar gekend. Fientje Moerman heeft zich in heel haar leven nog geen seconde moeten afvragen hoe ze op het einde van de maand haar rekeningen gaat betalen, heeft nog gesleurd met boodschappen in de Colruyt, heeft nog nooit in de winkel gestaan en moeten denken “nee, ik koop dat nu niet maar achtereen in de solden” en tijdskrediet, politici zijn continu op tijdskrediet en worden daar dubbel en dik voor betaald. Haar idee van een ontspannende vakantie is voor 5000€ pp. in de Canadese bergen gaan trekken met paarden en logeren op exclusieve raches zonder gsm of computer of wat dan ook in de buurt.
En dan zo een uitspraken durven doen! Dat is wat misloopt met politiek België, onze politici hebben gewoon geen zin meer voor realiteit. Zoals haar collega Karel De Gucht ooit voor VLD publiek durfde uitkramen “hoezo dat kunnen gezinnen niet betalen, wat verdient een gezin vandaag (netto/maand), 150.000bfr? 200.000bfr? Jahaa, daar tekenen wij voor. Maar als dat zijn uitgangspunt is om beleidsbeslissingen te nemen dan weten we hoe we ervoor staan hé…
Realiteitszin… goe bezig.

“Vrouwen redeneren te veel vanuit beperkingen”

“Vrouwen redeneren te veel vanuit beperkingen”
Het was even schrikken, gisteren. “Het leven is meer dan tijdskrediet, zumba en solden”, gaf Vlaams Parlementslid Fientje Moerman (Open Vld) op Facebook haar seksegenoten een trap onder de kont. Net nu de meesten dachten dat ze hun zaakjes voor elkaar hadden. Mogen ze dan niet van het leven genieten, Fientje?
Hilde SABBE
“Natuurlijk wel. Ik ga zelf graag naar de solden. Ik doe niet aan zumba maar sta regelmatig op de trilplaat, en ik kan begrijpen dat je het even wat kalmer aandoet. Maar tegelijk stel ik vast dat vrouwen veel te weinig hun stem laten horen in het publieke debat – en àls ze dat doen, worden ze vervolgens gepakt op allerlei subjectieve details die niet terzake doen. Kijk maar naar de reacties op websites, lezersbrieven in de krant, commentaarstukken: bijna allemaal afkomstig van mannen. Dat is niet zo onschuldig als het lijkt: als je je stem niet laat horen, wordt er ook geen rekening met je gehouden.”
Misschien houden vrouwen zich afzijdig omdat ze nog altijd de handen vol hebben met de combinatie van werk en gezin, en zijn ze ’s avonds te moe om nog die lezersbrief te schrijven?
“Als dat het geval is, vind ik dat die vrouwen trienen zijn. De ene helft van de wereld is er niet om achter de andere helft aan te lopen, hun sokken op te rapen en hen te helpen herinneren waar hun agenda ligt. Vrouwen beseffen niet dat ze bezig zijn hun eigen armoede te organiseren. Hoe vaak gebeurt het niet dat vrouwen tijdens hun huwelijk beslissen om halftijds te gaan werken, om zo beter voor de kinderen te kunnen zorgen. In het geval van een echtscheiding gaat de man dan lopen met de vruchten van haar onbetaalde arbeid, terwijl zij weer voltijds gaat werken, maar een trapje lager dan collega’s die niét deeltijds hebben gewerkt. Ik vraag me af of men niet wettelijk moet ingrijpen”.
Màg je als vrouw nog wel zeggen: ik heb liever een leventje zonder veel stress, ik hoef me niet zonodig te moeien in het debat?
“Dat mag. Maar als iedereen zegt: ik ben blij om op mijn deeltijdse kont te zitten, gaat er weinig vooruitgang geboekt worden. Zo’n mentaliteit heeft consequenties. Ik vind dat elke burger in onze maatschappij de plicht heeft om zich te informeren én zich te laten horen. Alleen op die manier krijg je aanpassingen in de wet. En laten we eerlijk zijn: de gemiddelde vrouw heeft twee kinderen. Dat is toch niets om uw leven aan op te hangen? Tegen dat die in de puberteit zijn, hebben die je bijna niet meer nodig, en dan heb je toch nog ruim tijd en energie? Je kan het gevecht om een betere wereld toch niet altijd aan anderen overlaten?”
Hoeveel van uw tijd besteedt u aan het publieke debat?
“Laat eens kijken: acht uur slaap, anderhalf uur met de hond wandelen, een uur eten en studeren. Al de rest gaat op aan de maatschappij en de politiek.”
Wat u ook zorgen baart, is dat meisjes en vrouwen te weinig hun kansen grijpen.
“Ik heb nog nooit een jongen horen zeggen: ik ga dit of dat studeren omdat het makkelijker te combineren valt met een gezin. Vrouwen redeneren nog altijd te veel vanuit beperkingen en niet vanuit hun talenten. In sommige studierichtingen is er zelfs sprake van een complete seksuele segregatie. Meisjes studeren harder, halen betere resultaten, maar ze hebben schrik om hun stem te laten horen. Dat is zò frustrerend om zien.” Foto Belga
De ene helft van de wereld is er niet om achter de andere helft aan te lopen, hun sokken op te rapen en hun agenda te helpen zoeken
Fientje Moerman schopt haar seksegenoten wakker
© 2010 De Persgroep Publishing

3 gedachtes over “realiteitszin

  1. Wat een zever. Heeft die eigenlijk zelf kinderen? Volgens mij niet. En indien wel, ocharme die kinderen: in haar 24u schema heeft ze wel tijd voor de hond maar niet voor haar kinderen dan…

Geef een reactie

