licht

In mijn huis zijn veel ramen. Omdat het een klein huisje is, zorgen de vele ramen voor licht en een ruimtelijk gevoel. De keerzijde is dat er ’s nachts ook licht is, straatverlichting en deze dagen ook kerstverlichting. We hebben voor elke velux een verduistering en voor het grote raam lange donkere gordijnen maar het is niet voldoende voor het licht van de twee straatlampen naast mijn huis buiten te sluiten. Door het gordijn heen zijn het twee orange sferen die mijn nachtrust verstoren (als Daan dat al niet doet). Drastischer maatregelen dringen zich op.
Het deed me eergisteren nacht wegmijmeren naar nog niet zo lang vervlogen kindertijden.
Hoe eerst al het licht op de gang aanmoest, gordijnen open en deur wagenwijd open om te kunnen slapen. Maar met elk jaartje ouder de lichten enkel beneden op de gang nog mochten branden, de gordijnen wat meer toe moesten en de deur van wagenwijd, naar de helft open, naar een hand (mijn papa of mama stak dan zijn/haar hand tussen de deur en het kozijn om te meten), twee vingers, een spleet en vervolgens pottoe moest. Tot het moment dat de gordijnen dicht moesten, het licht overal uit, dat zelfs de spleet licht vanonder de deur mij uit mijn slaap hield. Met ouder worden, werd het licht steeds meer storend voor het slapen.
Nu Daan er is, vraag ik mij af of het ook zo zal zijn. Of hij ook ooit zal zeggen “mama, de deur mag wat meer toe en vergeet het licht op de gang niet uit te doen” waarna ik hem een kus zal geven, de deur op een kier zet, vergeet het licht uit te doen op de gang waarna hij naar beneden zal schreeuwen “LICHT!!!” en ik terug uit mijn zetel het licht zal gaan uitdoen. 🙂 Super toch.

Geef een reactie

