jobhunt

Sinds oktober ben ik terug beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Een mooie opportuniteit om eens wat langer uit te kijken naar “de job van mijn leven” en eens te kijken wat er allemaal van aanbod is op die arbeidsmarkt. (even eerlijk, terug op de arbeidsmarkt zijn is niet altijd een pretje omdat als mensen vragen wat je doet, je moet antwoorden “werkloos”, dan krijg je toch zo een blik van “ah ja” en je ziet ze dan vanalles denken. Daarnaast ben ik iemand die zichzelf in haar gedachten altijd projecteert als “werkende” vrouw, nooit als moeder of avonturier of sporter of … . Thuiszitten is voor mij dan ook een soort “straf” omdat ik iets niet goed zou hebben gedaan. Ik vind/vond het ook heel oneerlijk omdat ik toch een universitair diploma heb en daarna nog veel heb bijgestudeerd. Mij was altijd verteld dat als je goed studeert een goede job je als het ware in je schoot zou worden geworpen. Maar de realiteit is dat een “goede job” voor de ene iets anders betekent dan voor de andere. Soit dit terzijde)
Het is dan wel crisis, vacatures blijken er voldoende. Ik heb dan ook al voor een aantal vacante posities gesolliciteerd. Ik volg daarbij netjes de regels van de kunst. Ik zet ook mijn netwerk in en mijn linkedIn. Ik ga naar jobbeurzen, ben vrank en rechtuit en vraag bedrijven aldaar op de man af of ze echt op zoek zijn naar iemand of gewoon er staan voor bekendheid.
Dan begint het pas. En nu komt uiteraard waarom dit blogje wordt geschreven. Geen van die bedrijven heeft de beleefdheid gewoon iets terug te laten weten. Dus ik stoute schoenen aan, gebeld naar die bedrijven, weet hun HR departement vaak amper dat een ander departement vacatures heeft openstaan, wie er naar de jobbeurs is gestuurd. Soit, ik heb het daarbij niet gelaten, ik ben blijven bellen en mailen en uiteindelijk krijg je dan zo’n stomme standaardmail met “uw profiel past niet…”. What the FFFFF. Mijn profiel past wel, mijn ervaring past wel, cfr. wat hun eigen mensen zeiden op de jobbeurs. Het is alsof ze te lui zijn mij uit te nodigen voor een gewoon gesprek.
Ik vind dat dit getuigt van weinig respect voor een eventuele werknemer en/of klant. Want als ik solliciteer voor bvb Belgacom, dan kan ik ook klant zijn en dan is dit een zeer negatieve ervaring.
Dat bedrijven klagen dat ze niet het juiste personeel vinden is omdat ze zelf niet goed zoeken. Als ze zelf niet eens de moeite doen om iets terug te laten weten, wat verwachten ze dan van hun werknemers…

2 gedachtes over “jobhunt

  1. Ik herken het maar al te goed. Mijn vriend is een half jaar werkloos geweest. Hij heeft gesolliciteerd bij tientallen bedrijven, de ene nog respectlozer dan de andere als het aankomt op omgaan met sollicitanten.

    Gewoon niks laten weten, je een grove mail sturen dat die post al is ingenomen terwijl ze nog als vacant op de site staat, enz. Het ergste vond ik een baas die zei dat hij de job wel ging krijgen maar dat hij de dag erna nog ging bellen om het te bevestigen. Twee weken gingen er voorbij en hij had nog altijd niks laten weten. Toen mijn vriend dan zelf belde, kreeg hij te horen dat hij niet ‘geschikt’ was. Hoe kan hij op twee weken tijd van uiterst geschikt naar niet geschikt gaan? Kan die man dat dat gewoon niet zeggen op het sollicitatiegesprek? Dan weet je ineens waar je aan toe bent.

    Ik kan me daar zo in opjagen. Je zou dat niet mogen doen, maar zoals je zegt is de onbeleefdheid van sommige bedrijven echt frappant.

    Veel succes nog bij je zoektocht! Of heb je ondertussen al iets gevonden?

  2. Nog niets gevonden, het is een harde strijd. Langs de ene kant doet jouw berichtje deugd, zo weet ik dat ik niet alleen ben maar aan de andere kant is het ook erg, dat het een wijdverspreid gebruik is…

Geef een reactie

