Twilight

Ik ben gisteren/vannacht naar de premiere van NEW MOON:the twilight saga gaan kijken. Elke zoveel keer komt er een boeken/filmreeks voorbij die je gewoon moet hebben gelezen/gezien. Voor mij heeft de hele Twilight saga een dubbele betekenis. Ik heb al de boeken gelezen tijdens mijn zwangerschapsverlof. Waarvan het grootste gedeelte in de twee weken in Frankrijk einde augustus. De boeken, een soort romeo en julliet met vampierensaus en happy ending, hebben mij in zekere zin geholpen door die eerste maanden mama zijn. De zwangerschap, vooral het 9 maanden niet onbezorgd eten en drinken, moe zijn, had mij een verdwaasd achter gelaten. Het was ook niet het sprookje geweest waarin ik had geloofd. Het was gewoon bikkelharde realiteit. Twilight was mijn sprookje, mijn ontsnappingsroute. Ik heb sprookjes nodig, ik wil geloven in magische werelden verborgen voor ons mensenoog, waar elfjes en feeën wonen en er goedaardige vampiers zijn die stapelverliefd worden op gewone mensen. Twilight is al dat, ingetogen verlangen, pure kalverliefde, geen geldzorgen of carriere keuzes, gewoon zijn wat het lot heeft uitgekozen voor jou. In een sprookje klopt het allemaal. Het echte leven is nu eenmaal geen momentopname van een jaar, het is een eindige aaneenschakeling van mooie momenten afgewisseld door periodes van kommer en kwel zonder magische wezens die je komen redden.
Dat alles om te zeggen dat ik zo blij ben dat ik de film heb gezien, blij ben dat ik de boeken heb gelezen en weet hoe het verder verloopt en prompt de soundtrack heb gedownload omdat die echt goed is.
Zo weerklinkt het sprookje Twilight een beetje in mijn eigen aaneengeschakeld sprookje…

2 gedachtes over “Twilight

  1. De wereld van de Twilight-saga is inderdaad een heerlijke weg-droom-wereld, ik geniet nog volop van het derde deel, Eclips! (hoewel lezen nu net iets trager gaat dan vroeger :-))

    Ik durf eigenlijk nooit naar een film te gaan kijken als ik het boek heb gelezen, uit angst dat het mijn fantasiewereldje zou vervormen – maar misschien moet ik dat nu toch maar eens doen als ik jou zo lees…

  2. Als je eerst de boeken hebt gelezen is het leuk om naar de film te gaan kijken. Het klopt allemaal meer. Is eigenlijk een mooie aanvulling op de boeken en het is allemaal heel mooi in beeld gebracht… en super soundtrack…

Geef een reactie

