Onrecht

Ik heb er lang over getwijfeld of ik mijn relaas op het internet zou gooien, maar ik voel mij zo ten onrechte gepakt dat ik niet langer kan zwijgen. Ik doe hier nog een keer mijn beklag en dan ga ik het laten varen en stockeren onder “de dinges des levens die je nu eenmaal moet kunnen loslaten…”

Ergens in de zomer van 2006 moet ik van mijn toenmalige werkgever naar het gemeentebestuur van Beveren. It is my lucky day want aangekomen in Beveren vind ik parkeerplaats aan de kerk, recht tegenover de straat waar ik moet zijn. Ik stap uit, zoek parkeermeter, pak een ticketje en ben weg.
Een dag later rijdt er een combi van de politie het bedrijventerrein waar ik werk op en de agenten die uitstappen inspecteren onmiddellijk mijn wagen voor ze naar mij komen vragen. Of ik de dag ervoor in Beveren was geweest? Ja, ik heb zelfs nog het parkeerticket met exact uur van aankomst 11h10.
Blijkt dat er iemand heeft klacht ingediend dat ik hem zou hebben aangereden. Vanuit een cafe zou iemand gezien dat ik de wagen achter mij zou hebben geraakt en daarna zou zijn gevlucht…

Hierbij een foto van de situatie
Beveren markt copy

Dus vanuit dat café om 11h ’s ochtends heeft iemand mij een stilstaande wagen zien aanrijden en zien vluchten! Onwaarschijnlijk maar waar.

1. Heb ik die wagen niet aangereden. De schade aan mijn auto (geen) kwam totaal niet overeen met de schade aan de andere auto (bumper stuk, rechter voorlicht, …). Nog meer in my defence dat ik onmogelijk de schade had kunnen veroorzaken is dat de andere auto een stilstaand voertuig was en parkeer ik nog steeds langzaam en niet tegen een snelheid van pakweg 30km/h, toch zeker nodig om een bumper eraf ter rijden. Zoals de situatie schets verder aangeeft komt de plaats van de schade (rechter voorlicht) niet overeen met mijn parkeer beweging. Ik had zijn linkerlicht moeten beschadigen…

situatieschets

2. Heb ik geen vluchtmisdrijf gepleegd:
“Men begaat een vluchtmisdrijf van zodra men de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen van een ongeval te onttrekken”

U ziet, ik ben helemaal niet gevlucht, integendeel, ik ben daar zeker een half uur geweest. Lang genoeg voor de café ganger om mij aan te spreken over zijn vermeende observatie. Daarnaast heb ik geen ongeval veroorzaakt, want ik ben niet tegen de andere auto gereden, ik kan namelijk parkeren.

Maar de café ganger heeft mij niet aangesproken, wel de bestuurder van de andere wagen en die heeft vervolgens klacht gaan indienen, en daar ook een boete van 250 euro gekregen omdat zijn papieren niet in orde waren.

Een jaar en half hoor ik niets meer van dit voorval tot ik plots een dagvaarding in de bus krijg. Net voor het verjaren van de zaak. Ik verschiet mij een bult omdat ik ervan uit was gegaan dat, omdat de politie niets van schade op mijn wagen had gevonden, er niets aan de hand was.

Dus ik overleg met de verzekering en advocaat. Ijzersterke case, de verzekering betaalt mijn advocaat en wijle weg. Ik ga als goede burger mee naar de rechtzaal omdat ik mij wil kunnen verdedigen. Voor mij allemaal zaken van dronken rijden, zonder papieren rijden, iedereen komt er vanaf met een kleine geldboete, hier en daar een dag rijbewijs inleveren. Mijn zaak echter wordt na het pleidooi in beraad gehouden, we horen de uitspraak pas meer dan een maand later.
Ik ben veroordeeld! Ik kan mijn oren niet geloven. Voor het niet kunnen stoppen voor een stilstaand voertuig en voor vluchtmisdrijf. Een boete van 1100 euro + 30 dagen rijverbod.

No worries, we gaan in beroep. De verzekering vindt de veroordeling ook niet kunnen en betaalt nogmaals de advocaat. Het beroep wordt gepland op 30 december 2008!!! Nu, procureurs en rechters zijn al niet de liefste mensen op deze planeet, maar een dag voor oudjaar, wanneer het hele justitiegebouw is verlaten, het vriest dat het kraakt, die enkel voor jouw zaak moeten langskomen die gepland wordt tussen 9h en 13h (dus nog geen vast uur) en die daar dus moeten zitten wachten tot jij daar bent. Ik kan u vertellen, de uitkomst van gelijk welke zaak is dan negatief.

Mijn aanrijding wordt geseponeerd, maar het vluchtmisdrijf niet. Ik krijg er ook een vriendelijke brief bij, over mijn besef van de waarden en normen in onze maatschappij, dat dit een les moet zijn voor mij, dat ik mijn straf wel op een of andere manier zal hebben verdiend. What the f**k?! Dus mijn normen en waarden zijn niet goed omdat ik mijn onschuld bepleit. De wereld op zijn kop. Nota bene, volgens de procureur moest ik niet alleen hebben gevoeld dat ik tegen die andere auto was gereden, ik had het ook nog eens moeten horen. Maar ik zal waarschijnlijk wel aan het telefoneren geweest zijn. Ik vond dit een sterk staaltje interpretatie en feiten bijverzinnen.
U moet weten dat ik sinds 1998 mijn rijbewijs heb en tot vandaag (hout vasthouden) nog geen enkel ongeval heb gehad, veroorzaakt of wat dan ook. Maar mijn normen en waarden en rijgedrag, daar moet dringend aan geschaafd worden, NOT!

Hier zit ik dus. Onterecht veroordeeld. Precies een misdadiger. Van de 30 dagen rijverbod moet ik er nu al 15 doen, de ander 15 vervallen als ik binnen dit en 3 jaar geen ander verkeersmisdrijf pleeg. Gelukkig gaan we binnenkort twee weken op reis en kan ik deze dan plannen.
Hetzelfde geldt voor de geldboete, de helft moet ik betalen, de andere helft met uitstel.

Ik vind dit echt een regelrechte schande en voel mij echt langs alle kanten gepakt. Ik heb geen probleem schuld te bekennen als ik iets fout heb gedaan maar niet dit. Mijn vertrouwen in rechtspraak is totaal gekelderd. Dit is gewoon waanzinnig.

En nu versas ik het naar het grote “de dinges des levens …” en hoop ik dat ik dit nooit meer hoef mee te maken.

7 gedachtes over “Onrecht

  1. Grote schande … daar zijn we het over eens …
    ik ken het verhaal en het is haast bizar, zelfs ironisch hoe ze tot deze uitspraak gekomen zijn …
    Maar …. niet volledig ‘versassen’.

    Hou dit in gedachten wanneer anderen een verhaal vertellen en voel mee … want je bent spijtig genoeg niet de enige die dit overkomt en aan wie onrecht wordt aangedaan in dit toch westers en democratisch land en dit door een ‘instituut’ door mensen bedacht en uitgevoerd. En .. dat is nog altijd het grote probleem … mensen en hun falen.

    Ik voel met je mee .. ik heb in het verleden (ben hier toch al een tijdje op deze aardkluit) schurken zien wegkomen met misdaden tegen alle vormen van menselijkheid en dit met een mooie witte boord rond hun frisgeschoren nek en brave hardwerkende mensen zien wegkwijnen onder het onrecht dat hun werd aangedaan.
    Deze schrijnende verhalen worden dan soms nog door het intellectuele schorremorrie van de pers onder de grote noemer van ‘marginaliteit’ ondergebracht wat pas echt pijnlijk is.

    Want waar vindt de ‘gewone man /vrouw’ dan nog zijn verweer ?

    Dus geef het een goeie plaats en blijf vechten voor een samenleving waar er elke dag wordt gewerkt aan een beter en rechtvaardiger systeem.
    Men mag dit systeem gelijk welke naam geven .. so what …

  2. omg, das om compleet uit uw vel te springen. zo onrechtvaardig. Denk dat het idd een goed idee is om het te versassen, anders vreet zoiets energie.

  3. Dit kan toch niet… Hoe kan je nu een voorlicht uitrijden zonder schade aan jouw auto??? Maar blijkbaar doet dat er niet toe… Zo erg.
    Ik kan me voorstellen dat dat blijft nazinderen. Ik zou er ook niet goed van zijn… Maar inderdaad, best zo rap mogelijk over geraken, want er nog kweetniehoelang slecht van blijven lopen, dat haalt ook niets uit, toch nie veel. Maar mijn sympathie heb je…

  4. Wat een schande! Nog maar eens een voorbeeld van een leegganger die op den duur zijn eigen leugens zodanig gaat geloven dat hij iedereen, zelfs een rechter, kan overtuigen. Ben geschokt door je verhaal zeg…

Geef een reactie

