thuis

ik zit dus thuis. ik kan het zelf nog altijd niet goed geloven maar tot einde september zit ik thuis. Omdat mijn contract van bepaalde duur niet meer wordt verlengd heb ik een regeling gekregen dat ik geen prestaties meer moet leveren tot de ingang van mijn zwangerschapsverlof. Langs de ene kant is dat uiteraard geweldig want nu heb ik tijd om mij verder te verdiepen in mijn cursus grafische vormgeving, mijn kookkunsten op te frissen, eindelijk leren een deftige cake te bakken (de vorige heb ik verknoeid door het eiwit niet van het eigeel te scheiden…) en mezelf volledig voor te bereiden op het nakende moederschap. Aan de andere kant steekt het toch een beetje. Het voelt alsof je, omdat je zwanger bent, plots niet meer nodig bent of 100% bij je verstand bent. Soit het zal maar een idee zijn zeker.
Tijdens de verlof heb ik nog een cool boek gelezen over het nakende moederschap. “welkom in moederland” van Susan Maushart. “een eerlijke, fascinerende verkenning van het moderne moederschap. Maushart ontkracht met humor en wetenschappelijke argumenten de mythes en beschrijft de realiteit van het zwanger zijn, de bevalling, het moeder worden en de jongleerkunst die we ‘werkend moederschap’ noemen. Moeder in Moederland biedt troost en bevestiging, en is een feest van herkenning voor iedere moeder”. Ontluisterend was het zeker. Ik hoop dat de waarheid ergens ligt tussen dit boek en de droom voorstelling die ik (ondertussen) had van zwanger zijn en het moeder worden. Ik hoop dat ik niet verword tot enkel de moeder van mijn zoon maar dat ik nog altijd mezelf, mijn eigen ik mag blijven en ben na de bevalling. Ik veronderstel wel dat het moeder worden mij op één of andere manier zal veranderen maar ik veronderstel nog wel mezelf te herkennen na moeder geworden te zijn. De laatste tijd ben ik bijvoorbeeld helemaal niet graag meer alleen ’s avonds thuis. Ik voel me kwetsbaar en immobiel en heb plots schrik voor inbrekers die mij en mijn kindje zouden kunnen pijn doen. Ik voel me ook niet zo sterk meer en opgewassen tegen de verschillende uitdagingen die zich op dit moment in mijn leven aandienen zoals oa de zoektocht naar een grotere woning. De superwoman in mij heeft al haar energie nodig voor dat nieuwe wezen in mijn buik en heeft niets meer overgelaten voor haar host. Het is gewoon allemaal verwarrend. Nog even en dan is het totale chaos…

Een gedachte over “thuis

  1. Gewoon lekker genieten van die extra vrije tijd! Niet te veel plannen en willen, goed rusten om op volle kracht aan dat moederschap te beginnen. En ook niet te veel nadenken: je gaat dat prima doen en af en toe serieus de mist ingaan, zoals het hoort. Wanneer komen jullie eens langs voor de kleertjes?

Geef een reactie

