Vogel

Dr. Vogel, dat was de man achter het boek waar mijn moeder al haar huis-tuin-en-keuken recepten/wijsheid haalde om mij en mijn broertje doorheen onze talloze verkoudheden, griepjes, groeipijnen, enz te helpen. Dit vaak met goede gevolgen voor de gezondheid maar minder voor onze sociale omgang. Een van de methodes om verstopte neuzen te verhelpen was met je neus in een kop warm water met zeezout te hangen en het water op te snuiven. Zeer effectief ware het niet dat mijn moeder me dat te pas en te onpas liet doen, vriendinnetjes, nichtjes en neefjes in de buurt, waardoor ik tot op vandaag nog te horen krijg, “ja u ma liet u zeewater opsnuiven”, gevolgd door gegiechel. En ik herinner me dan de pijnlijke momenten en zie mezelf weer zitten aan de keukentafel die toen net iets te hoog was om goed met mijn neus in die kop te kunnen hangen, broebelend en sniffend in het zoute water mijn neus en sinussen verwensend en ook een beetje mijn moeder. Maar ik ben erachter gekomen dat ze het al die jaren al bij het rechte eind had. Met mijn neusoperatie, die vrij pijnlijk was en is, mag ik mijn neus voorlopig niet snuiten. Vervelend want mijn neus zit vol bloedkorsten, snot, brol, enz. Wat geven ze je mee van de kliniek? inderdaad zout water om je neus met door te spuiten. Slikken is de boodschap, je maag kan het wel aan en ik kan na 4 dagen reeds vrij ademen. In de toekomst dus geen gesnif meer voor mij alhoewel ik wel die kop zeewater veilig ga inruilen voor kant en klaar zeewater met applicatieflacon uit de apotheek. Maar hierbij weer een les voor mij hoe moeders na 20 jaar gelijk krijgen in hun toegepaste methodes 🙂

2 gedachtes over “Vogel

  1. en … ik zou je nog meer kunnen vertellen … moeders hé die hebben ALTIJD gelijk… Daar kom je dan weer achter als je de 50-tig gepasseerd zijt en weet waar ‘Sara haar mosterd vond’. Ik spreek spijtig genoeg uit ondervinding.
    Maar …. ik moet toegeven dat het raar is om de moeder te zijn die je beschrijft. Ik dacht dat ik meer empathisch vermogen bezat. Ach … al bij al heb je er ‘hopelijk’ niet te veel trauma’s en fobieën aan over gehouden. Mocht het toch zo zijn .. tja … steek ze maar op je opvoeding .. dat doe ik ook (en al mijn zussen met mij)

  2. Wel, wel, wel, wel. Nog een moeder die Vogel als bijbel had.
    ‘tZal wel zijn, deze moeder is ook mijn beste vriendje sinds 50 jaar. (oei, ben ik al zo oud)

    Wat ik hier nogmaals wil bevestigen: MOEDERS HEBBEN ALTIJD GELIJK ALS HET OM HUN KINDEREN GAAT.
    En nog een andere waarheid. MOEDERS HEBBEN OOK OGEN OP HUN GAT.

Geef een reactie

